Ekskluzīvs un vēl ekskluzīvāks* jeb vizītē pie parfimēra

Screen shot 2015-08-12 at 12.08.53 PMVisiem zināms psiholoģiskais fenomens, ka cilvēki mēdz stipri pārvērtēt visu, ko nevar tik viegli iegūt. Neba Zane slikta bija – tomēr Baibiņa, kura uzreiz vis rokā nedevās, Uldim šķita daudz vērtīgāka un iekārojamāka. Šo homo sapiens īpatnību (jo par dzīvnieku pasauli man nav informācijas) smaržu biznesā izmanto ļoti bieži. Alternatīvās smaržu kompānijas jau tā ir salīdzinoši ar meinstrīmu visai nepieejamas, bet arī tās vēl pamanās kādu no savām līnijām padarīt vēl īpašāku. Ņemsim kaut vai Tom Ford Private Blend vai By Kilian galvaspilsētu ekskluzīvus. Tāpēc mani patīkami pārsteidza Seržs Lutēns kādā intervijā (sasodīts, nevaru vairs atrast oriģinālo linku), kas bija veltīta viņa kompānijas ekskluzīvās līnijas pārdošanas uzsākšanai Savienotajās Valstīs. Pēkšņi šis snobs man par pārsteigumu paziņoja, ka, viņaprāt, jābeidz viss šis haips ap atsevišķu smaržu super-eksluzivitātes cildināšanu, jo cilvēkos tas var radīt maldīgu priekšstatu par to, ka viņu persona kļūs īpašāka, smaržojoties tieši ar grūti pieejamajiem aromātiem. Jo (un šeit seko pats galvenais) īsteno ekskluzivitāti cilvēkam piešķir tikai un vienīga viņa paša personība.

Tomēr cilvēku, kuri grib smaržoties tikai ar to, ko nevar dabūt, netrūkst. Vislabāk šo problēmu var risināt veidojot pats savu aromātu kopā ar parfimēru. Londonā un Parīzē tas maksā oi-oij, cik dārgi – nu, apmēram, tikpat, cik par jauna aromāta radīšanu maksātu YSL vai Dior – pacentieties paši iedomāties. Savukārt pie lietuviešu parfimēra-meistara Aista Mickeviča tas izmaksā aptuveni 150 eiro. Šajā gadījumā jūs saņemsiet 100 ml pudelīti jūsu acu priekšā radīta aromāta, bet ne pašu smaržu formulu. Tā kā daudzi man ir jautājuši, kas un kā īsti notiek šajās Pop-Up Perfume Bar sesijās, padalīšos pieredzē. Pati esmu šādā akcijā piedalījusies divas reizes un labprāt darītu to vēl un vēl. Galvenokārt, tāpēc, ka vienmēr esmu sapņojusi par iespēju iebāzt degunu parfimēra darbā, uzzināt, kā top smaržas un izošņāt pēc iespējas vairāk dažādu smaržīgu vielu. Parfimēri, kā zināms, savas zināšanas tālāk labprātīgi nodod tikai atrodoties par matu no nāves, tāpēc iespēju redzēt smaržu radīšanas procesu savām acīm (un degunu), es nekādi nedrīkstēju palaist garām.

Pierakstoties uz sesiju pie Aista, kurš nu jau visai regulāri ierodas Rīgā apciemot savus fanus, var rēķināties ar to, ka vismaz stundu viņš savu uzmanību veltīs tikai tev. Tā kā viņa pirmā profesija pirms zīmola FUMparFUM radīšanas bija aktieris (attiecīgi arī radio un TV raidījumu vadītājs), tad tikšanās ar Aisti ir tīrā izklaide. Tu vari uzdot viņam jautājumus par visu, kas tevi interesē parfimērijā. Pat, ja viņš no atbildes veikli izvairīsies, tad vismaz asprātīgi pajokos. Uz manu jautājumu – no kādām sastāvdaļām viņš smaržās veido pūdera noti, Aistis viltīgi pasmaida un atbild, ka tam viņš ņem īpašu pudelīti ar uzrakstu “Powder”.

Sesija sākumā atgādina vizīti pie ārsta – tu apsēdies pretī parfimēram un viņš noliek tavā priekšā uz galdiņa vairākus desmitus pudelīšu, kuras jāsašķiro divās vai pat trīs grupās – tajās, kuras patīk, tajās, kuras nepatīk un tajās, kuras “ir okei”. Jo vairāk iepazīstu aromātu pasauli, jo vairāk smaržu es sāku uztvert bez pretenzijām, tāpēc man arvien grūtāk atlasīt pudelītes, kuras galīgi nepatīk. Tomēr lēmums ir jāpieņem, citādi process un rezultāts kļūst nekontrolējams.

Nākamais solis – izvēlēties no “apstiprinātajām” pudelītēm sirdsnotis, pamatnotis un jau pašās beigās – virsnotis. Šeit nu parfimērs sāk piedāvāt savus padomus un ieteikumus, jo, lai eksperiments neizgāztos, jāņem vērā parfimēram vien zināmas likumsakarības. Kad sastāvdaļas pirmajiem akordiem izvēlētas, Aistis ņem stikla trauku un ar gareniem metāla kociņiem pilina tajā sev vien zināmu skaitu pilienu no katras pudelītes. Viss tiek pierakstīts slepenajā blociņā un, gadījumā, ja klients vēlas aromātu atkārtot, to izdarīt nav problēmu.

Pirmā Pop-up Perfumes Bar smaržu sesija, kurā piedalījos, notika pagājušajā ziemā, kad tumsas un aukstuma nomākta pavilkos uz saldiem un vasarīgiem aromātiem. Tauer Perfumes smaržu Une Rose Vermeille iespaidā par sirds noti izvēlējos rozi, kurai tika pievienota vaniļa un vairākas sveķu notis. Virsnotīm vasarīgi zaļai noskaņai pievienojām vairākus pilienus no pudelītes ar uzrakstu “Fresh Cut Grass”. Brīdī, kad visas izvēlētās sastāvdaļas bija sajauktas, Aistis iedeva man paostīt rezultātu un ļāva izlemt – vai esošajām 10 notīm pievienot vēl kaut ko. Tā kā 10 ir mans skaitlis, nolēmu, labāk palikt pie Smilļģa formulas, proti – “kaislības, skaidrības, vienkāršības” – un paziņoju, ka aromāts ir gatavs! Šajā brīdī tiešām sajutos kā pasaules valdniece! Iegūto aromātu pie sevis nosaucu par “Rosebud” un tas patiešām ir izdevies svaigs un saldens kā rožpumpurs rīta rasā.

Otro vizīti pie parfimēra, kas notika maijā, es nolēmu veltīt savai mammai un apzināti veidot ko līdzīgu viņas iemīļotajam Guerlain klasiskajam aromātam Shalimar. Domāju, ka iznāca pat vēl labāks, jo vaniļai pievienoju arī vairākus pilienus no pudelītes ar uzrakstu Suede, jebšu “zamšs”, lai saldumam būtu vairāk elegances. Mamma atzina šo darinājumu par labu esam un seko manam ieteikumam lietot tās gan dārzā, gan teātrī, īpaši netaupot.

Izplūst detaļās par šiem diviem mūsu sadarbībā tapušajiem aromātiem nav īsti jēgas, jo diez vai jums būs iespēja tos izmēģināt. (Kaut gan Rosebud man šķiet pietiekami oriģināls un interesants, lai padarītu to pieejamu arī citiem interesentiem). Jārēķinās ar to, ka pēc smaržu sajaukšanas šķidrums tiek ieliets stikla pudelītē ar parfimēra ieteikumu to noglabāt tumšā un vēsā vietā uz vismaz 2 nedēļām. Lielisks pacietības treniņš – jo šausmīgi gribas pudelīti atvērt pēc iespējas ātrāk.

Uzklausot citu smaržu sesiju klientu stāstus, esmu secinājusi, ka nevajag pārāk sacerēties, ka uzreiz izdosies radīt sev ideālo aromātu – labāk uztvert to kā eksperimentu. Pirmkārt, rezultātu ietekmēs jūsu garastāvoklis tieši dotajā brīdī, jāņem vērā arī laika apstākļi un citi konkrētā brīža elementi. Otrkārt, var atšķirties parfimēram konkrētajā brīdī pieejamo izejvielu piedāvājums. Jūs, piemēram, varat iedomāties, ka vēlaties savā ekskluzīvajā aromātā pievienot magnolijas noti, bet var izrādīties, ka tieši tā tobrīd nav pieejama. Un lai nu kas, bet izejvielas parfimērijā patiešām mēdz būt ekskluzīvas.

Starp citu, kopš 2017. gada FumparFum smaržas var nopirkt arī Rīgā – veikalā BOLD, kas atrodas Baznīcas ielā.

 

* Pirmais raksts ar šādu nosaukumu bija veltīts Hermessences līnijai un to var lasīt šeit

Šis ieraksts tika publicēts Bez tēmas. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *