Nu jau būs pagājis mēnesis, kopš atgriezos no alternatīvo smaržu izstādes Florencē Pitti Immagine. Atgriešanās reālajā dzīvē izrādījās tik skarba, ka ātrāk neko nespēju uzrakstīt. Joprojām varu pateikt tikai vienu – tas bija to vērts! Vairāk par iespējām iepazīties ar jaunākajiem aromātiem, mani iepriecināja iespēja satikt personīgi cilvēkus, smaržu autorus, kuru darbu un dzīvi jau gadiem apbrīnoju.
Viens no izstādes spilgtākajiem notikumiem bija tikšanās ar izcilā franču zīmola Etat Libre d’Orange* dibinātāju Etjēnu de Svartu (Etienne de Swardt), kuru vadīja tikpat izcilais smaržu apskatnieks no Ņujorkas Šandlērs Barrs (Chandler Burr). Abi džentlmeņi sacentās asprātībā daloties savos iespaidos par 5 viņuprāt spilgtākajiem zīmola aromātiem, atskatoties uz zīmola desmitgadi.
Šo intelektuāli spožo sarunu baudīju gluži kā dzirkstošu prosecco kopā ar lietuviešu parfimēru Aisti Mickeviču (Aistis Mickevičius), ar kuru izstādes dienās vārda tiešā nozīmē sadziedājāmies. Slepeni malkojot sarkanvīnu no pudeles pie Palacco Vekjo, atcerējāmies gan Sanremo repertuāru, gan dziesmas no padomju kinofilmām. (Post-factum pievienotā foto autore Kristin Man, mūs abus noķēra tieši pēc iedvesmojošās tikšanās ar Etjēnu de Svartu.)
Nozīmīga bija arī iespēja personīgi iepazīties ar Endiju Taueru (Andy Tauer) – Šveices parfimēru, kurš apguvis parfimēriju pašmācības ceļā un joprojām ir nepieradināts un vienīgais no izstādes dalībniekiem bija džinsos un botās. (Sorī, ka nācās izmantot ekrānšāviņu no Endija bloga, jo mans pašas foto neizrādījās piemērots publicēšanai). Endijs izrādījās tieši tik atvērts un draudzīgs, kā biju viņu iedomājusies. Pārsvarā visi parfimēri, kuri stendos paši pārstāvēja savus zīmolus, bija ļoti atsaucīgi un ieinteresēti. Nedaudz rezervētāk izturējās zīmolu oficiālie pārstāvji. Tā man arī neizdevās iegūt paraudziņus no meitenes, kas stāvēja elegantā itāļu zīmola Laboratorio Olfattivo stendā, jo nevarēju uzrādīt savu biznesa vizītkarti. Šī zīmola jaunākie aromāti Nun un MyLo, veltīti lotosa ziediem un lilijām, šķita patiešām izsmalcināti skaisti.
Pie saviem personīgajiem atklājumiem pieskaitu itāļu zīmolu MONOM. Tumšā stikla oriģinālās pudelītes man iekrita acīs jau mājās esot, kad pētīju izstādes dalībnieku sarakstu. Attēlā redzamais džeks ir Simons Bondžorno (Simone Bongiorno jebšu“Labdien!” – tieši tāds ir viņa uzvārds), kura tēvs Renato nodarbojas ar selektīvās parfimērijas izplatīšanu Itālijā un pirms pāris gadiem izveidojis zīmolu MONOM. Izstādē varēju arī aptaustīt organiskā stikla kastītes, kurās smaržu pudelīties tiek iepakotas. Septiņu noslēpumainu smaržu autors, līdz šim ne īpaši pazīstamais parfimērs Nikola Bjanki (Nicola Bianchi) ar šīm smaržām pierādījis sevi kā izcils deguns, jo smaržu kompozīcijas ir ļoti piesātinātas un interesantas. Lidostas muitnieki pat nenojauta, cik vērtīgas ir mazītiņās paraudziņu pudelītes ar mega-dārgajiem aromātiem manā somā, ar kurām mani dāsni apdāvināja Simons.
Visemocionālākā izrādījās mana tikšanās ar zīmola Neela Vermeire Creations radītāju Nīlu, kuru pamanīju jau pēdējā izstādes dienā, ejot garām viņas stendam. (Lasiet rakstu par aromātu Ashoka, kurš 2014. gadā tika godalgots neatkarīgās parfimērijas konkursā ASV, šeit). Mūsu īsās, bet intensīvās sarunas laikā mēs vienojāmies par to, ka īstās smaržas pieder garu pasaulei un, lai uztvertu smaržu vēstījumu, jādzīvo ar atvērtu sirdi. Atvadījāmies jau apskaujoties kā māsas. Šobrīd šī tikšanās man šķiet nenovēršama un mistiska, gluži kā vizīte pie Matrix Orākula, ja atceraties filmu. No Nīlas es saņēmu ļoti personīgu novēlējumu un viņas jaunāko smaržu ar nosaukumu Rahele, kuru reti kurš visā pasaulē vispār jau ir ostījis! (Lucky me!)
Vienā ierakstā nav iespējams ietilpināt visu un ņemiet vērā, ka izstādē pavisam piedalījās vairāk nekā 250 zīmolu, tāpēc turpinājums par atsevišķiem aromātiem un citiem smaržu iespaidiem no Florences drīzumā sekos. Nekas jau arī nav beidzies – man izstāde vēl turpinās sarakstē ar, piemēram, Džovanni Sammarko (Giovanni Sammarco) – itāli, kurš grib kļūt par šveicieti, un, kuram esmu parādā pārskatu par viņa veidotājiem aromātiem.
Tikai nejautājiet man neko par tendencēm smaržu pasaulē vai ko tamlīdzīgu. Ir zīmoli un parfimēri, kuri iet savu ceļu, apkārt neskatīdamies, un (tāpat kā citās sfērās) ir tie, kuri cenšas “ielēkt vilcienā” un darīt tā “kā tagad modē”.
*Atgādināšu “deguna sekotājiem”, ka ar ELDO unisex aromātiem tagad var iepazīties arī Rīgā – džentlmeņu veikalā SPOTS.