Kopš jaunības pazīstu puisi, kurš pēc nakts uzdzīves mēdza ierasties darbā, tērpies nevainojami izgludinātā, koši baltā kreklā. “Kad pats jūties ļoooti slikti (viņš gan izmantoja citu vārdu), balts krekls ir pats labākais glābiņš”– tā viņš apgalvoja. Ys Uzac aromāts Metaboles šādos brīžos varētu nākt kā piedeva baltajam pletkreklam. Ārīgai lietošanai, protams. Metaboles pirmais akords smaržo spirgti un uzmundrinoši un atgādina piparmētru zobupastu – tieši tas, kas vajadzīgs, lai no rīta sajustos svaigi arī tad, ja nav iespējas ienirt vēsā baseinā.
Nav racionāla izskaidrojuma tam, kā man izdevās šo “pērli” atrast – laikam manu uzmanību piesaistīja zīmola dīvainais nosaukums – Ys Uzac, izraisot asociācijas ar vārdu “užas”. Tas bija drīz pēc šī jaunā zīmola nodibināšanas 2011. gadā. Man uzreiz iepatikās zīmola stils un metos pasūtināt paraudziņus. Tagad esmu iepazinusies arī ar zīmola dibinātāja Vinsenta Mikoti (Vincent Micotti) biogrāfiju un “šausmīgā” zīmola devīzi, kas tulkojumā varētu būt – “elegance plus mazliet trakuma un ekstravagances”. Pats zīmola dibinātājs tiek uzrādīts arī kā aromātu īstenais radītājs, kas vien jau ir fascinējoši. Vinsents dzimis Lozannā, iesākumā bijis mūziķis ar akadēmisku izglītību, bet vēlāk pilnībā pievērsies parfimērijai, par kuru interesējies jau kopš pusaudžu gadiem. Smaržu radīšanas procesā viņu visvairāk aizraujot tas, kā abstraktas idejas un koncepti tiek pārvērsti emocijās un netveramā mākslas darbā.
Metaboles tiek raksturots kā mūsdienīgs fužieris (franciski fougere). Klasiskajā fužierī gan jābūt lavandai un ozola ķērpim, tomēr, pat šīm notīm izpaliekot, Metaboles spēj radīt svaigu, fužierim līdzīgu aromātu. Kā tas tiek panākts?
Nošu aprakstā kā pirmās pieminētas tomātu lapas un ģerānija, bet mans deguns vairāk izceļ lakricu. Tiem, kas pazīst Chanel No 19, būs atpazīstama arī galbanuma nots. Galbanuma sveķi un eļļa (tos iegūst no auga, kas pēc izskata atgādina fenheli, bet aug Irānā), rada bagātīgu zaļu aromātu, kas atgādina skuju un terpentīna smaržu. Vīrakos tas izmantots jau kopš senās Ēģiptes laikiem. Arī mans mīļais melnais pipars (Terre by Hermes!) pieminēts un, kaut arī teju nepamanāms, tas varētu būt viens no iemesliem, kāpēc Metaboles man iepatikušās. Jā, es to patiešām lietoju visai regulāri pati uz sevis, neskatoties uz to, ka nemaz tik bieži neballējos un, vispār, Metaboles tiek reklamēts kā vīriešiem domāts. Kaut arī pamatnotīs pieminēta muskusīga koksne, tas man nemaz netraucē. Laimīgā kārtā, sandalam izdevies muskusu pilnīgi piežmiegt, citādi es par šo aromātu nerakstītu… Manuprāt, noturība šim aromātam ir pieklājīga – ap 5 stundas (tas ir eau de parfum nevis pierastais eau de toilette). Zīmola mājas lapā tiek apgalvots, ka 90% izejvielu esot dabiskas izcelsmes. Metaboles aromāts nav pārāk lecīgs – tas nebūs pirmais, kas iesitīsies degunā priekšniekam, ienākot jūsu kabinetā… tomēr alkohola paliekas organismā tas nomaskēs pietiekami labi.
Pat, ja jums, tāpat kā man, paģiraini rīti nav problēma, Metaboles paraudziņš tik un tā labi noderēs pirmdienās ceļā uz darbu! Ys Uzac interneta veikalā 50 ml pudelīte maksā 115 eiro, 100 ml – 160 eiro, par sūtīšanu tieši no Šveices Eiropas robežās pat nav jāmaksā!