Mad et Len – zudušo smaržu meklējot

Screen shot 2014-08-04 at 4.15.40 PM

Vai jums ir iznācis kādreiz sastapties ar “Malduguns” alu? Nē? Tas nekas – pajautāju tikai tāpēc, ka franču zīmols Mad et Len ir apmēram tikpat māksliniecisks un margināls, kā šis hipsteru iecienītais dzēriens. Un tikpat ekskluzīvs, protams. Pirmajā brīdī šķiet dīvaini, ka no visiem šobrīd pasaulē aktīvajiem alternatīvajiem smaržu zīmoliem, tieši Mad et Len pārstāvēts vīriešu apģērbu veikalā STAG, kas atrodas Rīgā, Alberta ielas sākumā. Acīmredzot, veikala īpašnieks īstajā brīdī atradies īstajā vietā, lai sajustu Mad et Len neatvairāmo pievilcību. Kur tad īsti slēpjas šī pievilcība?

Nav nemaz viegli atrast internetā kaut ko sakarīgu par Mad et Len – viņiem nav pat interneta mājas lapas, tikai profils feisbukā. Uzticos meitai, kas izskaidro, kāds sakars zīmola nosaukumam ar Marselu Prustu. Tas, acīmredzot, mērķēts uz Prusta daiļrades cienītājiem, kuriem nav jāskaidro vārduspēle nosaukumā. Tas radies, sadalot madlēnas cepumiņu nosaukumu divos “it kā” vārdos (LV tulkojumā tas varētu skanēt “Made un Lēna”?). Es uzreiz iedomājos par smaržu zīmola Erasts un Petrovičs vai vēl labāk – Err un Asts izveidošanu. Nu, jā – katram savi elki… Par cepumiņiem tagad tālāk neiedziļināsimies, ja vēl rodas jautājumi, lasiet “Zudušo laiku meklējot”.

Tam pašam Prustam pieder arī citāts par smaržām no minētā romāna, kas iedvesmojis Mad et Len dibinātājus. Lai skan citāts angliski: “The smell and taste of things remain poised a long time, like souls, ready to remind us, waiting and hoping for their moment, and the ruins of all the rest; and bear unfaltering, in the tiny and almost impalpable drop of their essence, the vast structure of recollection.”

Mad et Len savu biznesu iesākuši 2007. gadā ar smaržīgo sveču ražošanu, bet pēc laika šī darbnīca, vai es pat teiktu “darītava”, nonākusi arī līdz parfīmiem. Gan sveču, gan aromātu sastāvs, atbilstoši modes tendencēm, ir stipri dabīgs. Raupjais melnā metāla sveču trauciņu dizains liecina par roku darbu un īstu mantu. Īstums sajūtams, arī pasvārstot rokā melno stikla smaržu pudelīti (tā atgādina Comme Des Garcons Incense sērijas aerosola pudelītes).

Portāls fragrantica piemin ap 30 dažādus Mad et Len aromātus, kas tik jaunam uzņēmumam ir nenormāls daudzums. No šī klāsta STAG veikalā tiek piedāvāti ap desmit aromāti (precīzi nesaskaitīju). Pirmajai reizei izvēlējos trīs favorītus – VII Papiers un XIX Spirituelle Verte un Royale de Naples. Visas smaržas lielākoties šķita uniseksīgas, bet šīs trīs uz sitienu likās vissievišķīgākās.

“Papīrs” patīkami smaržoja pēc saldas vaniļas un atgādināja manu ziemā iecienīto “zefīriņu” Biehl PC02, savukārt, Spirituelle Verte likās ļoti piemērots karstajai vasarai svaigās piparmētru smaržas dēļ, tomēr, tā kā bija jau vakars, izvēlējos sasmaržoties ar Royale de Naples.

Iesākumā “Neapoles” upeņu lapas un rozes tik līdzsvaroti nobalansēja starp saldumu un svaigumu, ka sāku jau apsvērt, kurš man varētu ko tādu uzdāvināt… Laimīgā kārtā šo neprātīgo domu atmetu pēc 2-3 stundām, kad aromāta izskaņā parādījās kaut kas stipri līdzīgs oud  (agarkoka eļļa) notīm, kas mani šobrīd nepavisam neuzrunā. Nākošreiz noteikti jāpamēģina “piparmētras”. Aromāta noturība bija visai laba – smaržas izgaišanas process turpinājās kādas 4-5 stundas, kas, ņemot vērā karstumu un to, ka aromātā izmantotas dabīgas izejvielas, ir pavisam labi. Personīgi man parfīma dabīgums nemaz nav galvenais pluss – es dodu priekšroku saprātīgam līdzsvaram starp ķīmiju un dabu, kas pareizā savienojumā, sasniedz ideālu rezultātu noturības un starojuma (sillage) ziņā.

STAG piedāvātā cena EUR 90 par 50 ml aromāta, ir tīri labs dīls, ņemot vērā smaržu hand-made kvalitāti. Kaut kur interneta džungļos figurēja EUR 80, bet ieskaitot sūtīšanu, nekas lētāks jums tāpat nespīd.

Mans secinājums – Mad et Len ir visnotaļ interesants piedāvājums un rīdziniekiem/cēm vajadzētu novērtēt šo iespēju paošņāt ko brīnišķīgu “tepat ap stūri”, nebraucot uz Ņujorkas Bergdorff Godman vai tamlīdzīgiem smalkiem veikaliem. Dāmām, kuras pasarg Dies!, nekad nepirks to, kas dabonams Rīgā, varu apgalvot, ka diez vai jums izdosies ballītē satikt vēl kādu, kas būs sasmaržojies ar Mad et Len. Un, pat ja būs, neviens to nespēs pamanīt. Galu galā, nav nemaz daudz dāmu, kuras vispār iedomāsies ieiet vīriešu apģērbu veikalā.

Pievienojot vispārējai atzinībai arī nedaudz kritikas, pie pirmās tikšanās ar zīmola veidotājiem (in my dreams!) es ieteiktu viņiem mazliet piebremzēt ar jaunu aromātu cepšanu un pievērst vairāk uzmanības katras atsevišķās smaržas konceptam un brendingam. Salīdzinājumam – franču zīmola Diptyque, kurš savu biznesu (arī ar svecēm!) iesācis pagājušā gadsimta sešdesmitajos, piedāvājumā šobrīd nav vairāk par 20 aromātiem, toties teju katrs no tiem ir īsta pērle.

Lai cik dīvaini nebūtu, visplašāko informāciju par Mad et Len man izdevās atrast krievu valodas saitā šeit. Krievijā taču laikam ir dabonams pilnīgi viss – varbūt pat “Malduguns” alus?

Prusta, ūsu un Amēlijas cienītājiem patiks arī mākslinieciski mīlīgais Mad et Len reklāmas klipiņš, ko man izdevās atrast jūtūbē. Skatīt šeit

 

Šis ieraksts tika publicēts Bez tēmas ar birkām , . Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *