Nezinu, kāpēc franču parfimēru Kristofu Laudamjelu (Christophe Laudamiel) dēvē par enfant terrible. Manuprāt, viņš drīzāk ir īsts enfant du Paradis, jo izskatās gluži kā kā augšāmcēlies Žans Luī Baro (Jean Louis Barrault) no filmas “Paradīzes bērni”. Man pret šo parfimēru ir īpaši “siltas” jūtas, kopš uzzināju, ka laikā, kamēr es reklāmas aģentūrā rakstīju saukļus Procter&Gamble “revolucionārajām” autiņbiksītēm, Kristofs šajā megakoncernā radīja revolucionārus aromātus veļas mīkstinātājiem. Tas notika jau tālajos deviņdesmitajos. Vēl man ļoti patīk Kristofa radītās smaržas Candour, par kurām esmu jau rakstījusi. Enīvei, izstādes Esxence laikā īpaša konference veltīta viņa manifestam “Liberté, Egalité, Fragrancité!”, kurš nesen izplatīts internetā.
Ko tad īsti Kristofs nelūdz, bet pieprasa? Apmēram to pašu, par ko runā blogs sekodegunam. Piemēram, viņš pieprasa uzsākt smaržu mācību stundas jau skolā, lai bērni iemācītos izmantot un apzināt olfaktīvās maņas. Viņš arī uzskata, ka zināšanām par parfimēriju jākļūst daudz pieejamākām plašai sabiedrībai – lai jebkuram interesentam būtu iespēja studēt par parfimēru. Iztulkoju dažas mīļākās vietas. Piemēram:
“… parfimērija ir kas vairāk nekā aksesuārs un parfimēriem atkal jākļūst par autoritātēm aromātu dizainā. Mūziku neviens neuzskata par aksesuāru, tāpat kā mākslu. Kā gan var attiekties pret parfimēriju kā pret aksesuāru?”
Cik noprotu, kolēģu vidū Kristofa uzsaukums nebūt netiek vienbalsīgi atbalstīts. Daļa profesionālo parfimēru uzskata, ka šobrīd nišas parfimērija jau atrodas uz haosa robežas un saradies par daudz viltvāržu, kuri nekaunīgi sauc sevi par parfimēriem, kaut arī nekādu diplomu šajā sfērā uzrādīt nevar. Uz to Kristofers atbild šādi:
“…mums jābeidz sūdzēties par to, ka veikalos ir par daudz smaržu. Tā vietā mums jākļūst gudrākiem, izglītotākiem un jāiemācās atšķirt, kas ir labs, kas – mēsls. Neviens taču nesūdzas par to, ka Apple Music piedāvā pārāk daudz dziesmu vai, ka Instagramā ir par daudz bilžu.”
Skaidrs ir viens – džinu atpakaļ pudelītē vairs neiebāzīsi, nišas parfimērijas vēršanās plašumā nav apturama. Tāpēc, cilvēkiem, kuri par to interesējas, vienkārši, jādod iespēja sevi izglītot parfimērijas jomā.
Kristofam nav sveša arī humora izjūta, par ko liecina vairāki Manifesta punkti. Piemēram:
“… pusaudžiem jāvalkā tādas smaržas, kas darītu norūpējušos viņu vecākus.” 🙂
Pilnu manifesta tekstu varat izlasīt šeit.
Turpinājums seriālam par māksliniecisko smaržu izstādi Milānā vēl sekos! Lasiet arī iepriekšējās sērijas.