Šodien Golden Hammer reklāmas festivāla noskaņās gribu piešķirt balvu kategorijā Aromātu nosaukumi un reklāmas teksti. Un to saņems… asprātīgie francūži no Etat Libre d’Orange (tulkojumā no fr. val. – apelsīna brīvvalsts?). Ar šādu nosaukumu parfimērs Etjēns de Svards (Etienne de Swardt) 2006. gadā nodibināja pats savu parfimērijas valsti ar visu neatkarības deklarāciju. Tās vadošā ideja – nost ar stereotipiem un tabu, lai dzīvo erotiska parfimērija, kas taču pašos pamatos paredzēta seksa partneru pievilināšanai. Lieki piebilst – jebkurš dzimums, krāsa, izmērs ir noderīgs un nekādi ierobežojumi šeit nepastāv. Zīmola logo spēlējas ar Francijas karogu, bet devīze paziņo – Le Parfum Est Mort Vive Le Parfum!
Kā tad izpaužas šī mini-revolūcija parfīmu karalistē? Ieejot mājas lapā www.etatlibre.com, mūs sagaida aromāta Putain des Palaces reklāma – Be A Slut or Just Smell Like One! … jebšu piedāvājums smaržot kā ņepriļičnajai ženščinai. Savukārt, zīmējums uz aromāta Sécrétions Magnifiques (tulk no fr. val. – brīnišķīgie izdalījumi/sekrēti) bukletiņa atgādina piktogrammas, ar kurām puiši mēdz izgreznot publisko tualešu sienas. Uzmanieties – šajā valstī dzīvo īsti nekauņas! Starp citiem izteiksmīgajiem aromātu nosaukumiem vēl jāpiemin arī Fat Electrician (“Resnais Elektriķis”, kurš smaržo pēc vetīvera), Rien (“Nekas” ar smalkādas aromātu), Tom of Finland, (veltīts somu homoerotiskajam māksliniekam, smaržo kā somu pirts) un vēl un vēl…
Tomēr grasis cena būtu visiem šiem jociņiem, ja tiem nesekotu atbilstošas kvalitātes aromāti. Par laimi, arī šeit viss kārtībā. Kā pirmo šī zīmola paraudziņu ībejā pasūtīju mazmazītiņu pudelīti ar aromātu Jasmine et Cigarettes. Varētu jautāt kā reklāmā – vai ir iespējams apvienot vienā aromātā ziedu un tabakas smaržu? Bet, protams! Pat vairāk kā iespējams – aromāts izdevies elegants un oriģināls, ar nelielu vintāža pieskaņu. Bet visā pilnībā šo smaržu burvību var novērtēt, izlasot aprakstu par laikmetu, kurā Marlēnai Dītrihai līdzīgas sievietes valkā vīriešu uzvalkus un, noslēpumaini smaidot, tinas tabakas dūmos. Jaunāks Jasmine et Cigarettes iedvesmas avots ir Serža Geinsbūra draudzenes un Gitanes (nez, kāpēc pie mums tās vairs nepārdod?). Daži parfīmfani apgalvo, ka Jasmine et Cigarettes vienkārši ož pēc pelnutrauka, bet es skaidri redzu Džeinu Birkinu Serža piepīpētajā pletkreklā…
Arī populārākajam zīmola aromātam Like This/Tilda Swinton, ir absolūti pārliecinošs koncepts. Kā jau minēts nosaukumā, smaržas veltītas dievišķajai Tildai – nošu kompzīciju veido dzeltenais mandarīns, ingvers, ķirbja akords, salmene, Marokas neroli, mežrozīte, vetīvers, heliotrops un muskuss. Nevar nepamanīt, ka šīm notīm ir izteikti ruds tonis. Aromāts ir silts kā kašmira džemperis un vakars pie kamīna. Bet arī tas vēl nav viss – izrādās, ka smaržu nosaukums aizgūts no persiešu dzejnieka Rumi dzejas. Lai skan neliels citāts angļu tulkojumā:
“If anyone wants to know what “spirit” is,
or what “God’s fragrance” means,
lean your head toward him or her.
Keep your face there close.
Like this.”
Tikai tagad pievēršu uzmanību arī kompānijas veikaliņa Parīzē adresei – Rue de Archives 69. Nav ko piebilst – stils izturēts līdz pat pēdējai detaļai. Laipni lūdzam nekauņu zemē!
P.S. Latvijā kopš 2016. gada Etat Libre d’Orange aromātus pārdod veikalā Spots – Miesnieku ielā un Elizabetes ielā. Bet, joprojām tos var iegādāties arī internetā: www.ausliebezumduft.de
Atradu interviju iekš NkdMan, kurā Etjēns, nosaucot sava zīmola raksturīgās īpašības, piemin vārda/teksta nozīmi aromātu radīšanā: To a certain extent
before being a house of perfume we are a house of words that could
legitimate a perfume creation.
Pingback: Saucēja balss