Tā runāja Marks Bakstons

 

Parfimērs Marks Bakstons (Mark Buxton) ir sadarbojies ar daudziem modes namiem. Īpaši auglīga bijusi viņa sadarbība ar Comme des Garcons. Viņš ir, piemēram CDG 2 Man un vēl citu “vīrakveidīgu” aromātu autors. Viens no pirmajiem parfimēriem pasaulē, kurš nodibināja pats savu zīmolu. Veidojis arī smaržas L’Air de Panache – ja atceraties Vesa Andersona filmu Grand Hotel Budapest, šī aromāta mākoni aiz sevis visur atstāja filmas galvenais varonis. Šo aromātu reāli varēja nopirkt smaržu veikaliņā Nose, starp kura dibinātājiem ir arī Marks Bakstons. Šobrīd viņš sadarbojas ar nišas zīmoliem 27 87 un Verdúu.

Mana saruna ar Marku notika martā nišas smaržu izstādē Esxence 2017. 

Kāpēc jaunie zīmoli grib strādāt tieši ar jums?

Ja gribi radīt kaut ko unikālu, oriģinālu un negaidītu, vajag griezties pie profesionāļiem. Nav nemaz tik daudz neatkarīgu parfimēru, kuri ir profesionāļi. Ir daudz tādu, kuri sauc sevi par parfimēriem, bet patiesībā ir tikai muldoņas. Zīmoli, kas sadarbojas ar mani, meklē cilvēku ar pamatīgu bāzi un pieredzi, cilvēku, kas zina, par ko runā, bet, kurš tai pat laikā ir arī radošs.

Bet kā tad ar parfimēriem, kuri apguvuši šo mākslu pašmācības ceļā? Piemēram, Šveices parfimērs Endijs Tauers (Andy Tauer)?

Es nepazīstu ne Taueru, ne viņa smaržas. Es tikai zinu, ka mūsu profesija ir ļoti grūta un tajā ir daudz izaicinājumu. Es neizjūtu ne mazāko cieņu pret cilvēkiem, kuri rada jaunus zīmolus, nebūdami profesionāļi – lai cik lielus panākumus arī tie nebūtu guvuši tirgū. Parfimērs ir profesija! Ja tas viss, ko mēs šeit (red. – izstādē) redzam, turpināsies tādā pat garā, pēc gadiem trim nekādas nišas vairs nebūs! Jo ikviens gribēs būt “niša”, katram būs ideja, finanses… Es to nesaprotu! Bet nepārprotiet mani – man patīk palīdzēt cilvēkiem, startapiem, kuriem ir ideja.

Kāda ir Verdúu ideja?

Mēs atbalstām jaunos modes dizainerus ar smaržām, popularizējam viņus un es ticu, ka kāds no viņiem kādu dienu būs jaunais Lāgerfelds vai jaunā Džila Sandera. Mēs viņiem palīdzam jau tagad. Bez tam, mūsu biznesa ģēnijam Aleksandram (zīmola Verdúu galvenais menedžeris) bija ideja pārdot tikai mazas pudelītes – 15ml lielas par 45 eiro. Tu nopērc un pēc mēneša vari nākt un pirkt citu pudelīti. Tev nav jāgaida gads vai divi, kamēr izlietosi lielo pudeli un varēsi pirkt jaunas smaržas.

Kā vajadzētu smaržot vīrietim?

Vīrietim vislabākais aromāts ir vetivērija. Kaut gan, arī sievietes var valkāt vetivēriju – tā ir abiem dzimumiem piemērota smarža. Patiesībā, arī rozes aromāts ir tikpat vīrišķīgs, cik sievišķīgs. Piemēram, mana zīmola Mark Buxton smaržas Emotional Rescue ir ideāla vetīvērija! Bet attiecībā uz terminu “unisekss”, mēs (Verdúu) nemaz nesakām, ka mūsu smaržas ir unisekss, mēs vienkārši nesakām neko! Tev tās jāpasmaržo un pašam jāizlemj – patīk, vai nē. Es negribu novilkt nekādu robežu starp vīrišķīgu un sievišķīgu smaržu!

Bet vai jūs redzat robežu starp meinstrīma smaržām un nišu?

Kopumā nišas zīmolu smaržu kvalitāte ir daudz augstāka, jo mēs nestrādājam par fiksētu cenu par smaržas koncentrātu. Tāpēc šeit ir vairāk brīvības. Mēs lietojam daudz vairāk augstas kvalitātes izejvielu, daudz dabīgu izejvielu – īstu rozes ēterisko eļļu, īstu jasmīnu, īstu bergamoti. Tas nenozīmē, ka ķīmija būtu kas slikts – tas nozīmē, ka mēs varam lietot arī labākās sintētiskās izejvielas –ambroksanu* vai arī žavanolu**.

Bet sastāvdaļas ir tikai viena lieta, kas atšķir nišu no meinstrīma. Otra ir radošās idejas. Tas, ko mēs jau sākam pazaudēt. Mums būtu jāskrien pa visu pasauli, meklējot jaunas idejas, jaunus konceptus, jaunus akordus.

Vai tad vēl ir iespējams atrast augus, kas vēl nav izmantoti smaržās?

Mums nav jāatrod jauni augi, mēs varam atrast jaunus akordus, atrast ko tādu, kas līdz šim tirgū nav eksistējis. Tas, protams, vienmēr ir risks – izmēģināt ko jaunu, nebijušu. Piemēram, kad es radīju Comme des Garcons aromātu 2 Man, visi teica – “tas smaržo pēc baznīcas! Kurš tad grib smaržot kā baznīcā?” Bet kāpēc ne? Tagad, ir pagājuši 13 gadi un paskaties – visiem ir vīraka aromāti!

Kāds tendences jūs redzat šajā izstādē?

50% no zīmoliem ir tādi, par kuriem dzirdu pirmo reizi! Kurp mēs ejam? Man kopā ar vēl citiem parfimēriem Francijā ir veikaliņš Nose, kur mums piedāvā pārdot visus šos jaunos aromātus un mēs arvien vairāk redzam, ka visi viens otru kopē. Visiem ir vīraka aromāts, visiem ir jasmīna aromāts, visiem ir ūds, smalkāda. Bet mums jābūt meklētājiem! Nišas zīmoliem jābūt tiem citādajiem! Tas ir vienīgais veids, kā mēs varam izdzīvot.

Vairāk par Marku un viņa smaržām varat uzzināt šeit. Pievienoju savus šobrīd mīļākos vetīvera (jeb vetivērijas) aromātus, kurus var nopirkt Rīgā, attiecīgi veikalos KristiAna un Spots.

*ambroksans (angļu val. ambroxan un arī ambroxide) ir sintētiska molekula, kura izveidota, lai smaržās aizstātu dabīgo pelēko ambru

** žavanols (angļu val. javanol) ir sintētiska molekula, kura atgādina sandala smaržu).

Foto: Björn Jonas

 

Šis ieraksts tika publicēts Bez tēmas ar birkām , , , , , , , . Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *