Deguns atbild uz jūsu jautājumiem. Par smaržu mainīgo dabu.

Screen shot 2013-05-20 at 10.43.06 PM

Kāds deguna sekotājs – sauksim viņu vienkārši par Cikuzīti, vēstulē degunam sūdzas, ka jau divas reizes smagi iekritis, nopērkot ne tās smaržas. Veikalā aromāts licies – oj, oj, ku labs! – bet mājās izrādījies pilnīgs sviests. Tāpēc šodien atbildēsim uz Cikuzīša izmisušo – ko man darīt? – un parunāsim par smaržu mainīgo dabu un uzbūvi*.

Parfimēri, radot jaunu aromātu, būvē to no trim blokiem – pamatnotīm, sirdsnotīm un virsnotīm. Man patīk iedomāties, ka virsnotis (headnotes) uzrunā degunu un galvu, sirdsnotis (heartnotes) – saprotams, sirdi, bet pamatnotis (basenotes) vēršas pie mūsu pamatdziņām.

Parfimērs Žans Klods Ellena teicis, ka, uzreiz pēc izsmidzināšanas, aromāts nospēlējot tādu kā uvertīru, kurā iepazīstina ar visām smaržu notīm, kuras piedalīsies koncertā. Tomēr visaktīvākās uz izrādīšanos ir virsnošu molekulas. Gluži kā ar freonu uzpildīti gaisa baloniņi, tās izšaujas gaisā  un pazūd debesīs uz neatgriešanos. Pie virsnotīm pieder citrusaugļi, bergamote, lavanda, piparmētra un citas gaisīgas smaržas. Jau mierīgākā tempā tām pievienojas sirdsnotis, kuras veido ziedu, ārstniecisko augu un garšvielu smaržas. Tās vijas ap jums, nekur nesteidzoties, bet lēnām uzplaukstot. Kad sirdsnošu enerģija sāk noplakt, sardzi pārņem pamatnotis. Aromāta pamatu var veidot sandala, vetīvera, benzosveķu, ozolu ķērpja, vaniļas, pačuli vai dzīvnieku izcelsmes smaržu notis. Noturīgām smaržām šī izskaņa var turpināties vairākas stundas (tas atkarīgs arī no ādas tipa), tā iesūcas drēbēs un atgadina par sevi vēl vairākas dienas.

Tāpēc, Cikuzīt, uz Tavu problēmu ir tikai viena atbilde – lai patiesi iepazītu aromātu, ar kuru vēlies saistīt savas mūža dienas, vajadzīgs laiks. Paļauties uz pirmā mirkļa iespaidu ir tas pats, kas piedalīties loterijā – laimējas tikai dažreiz nekad. Daudzi mūsdienu aromāti prot iztaisīties tā, ka pirmajā brīdī šķiet nenormāli seksīgi un interesanti, bet, kad viss liekais nokritis, tu pamosties gultā ar kaut kādu ķēmu.

P.S.  Ja Cikuzīša k-gs atklātu savu neveiksmīgo pirkumu nosaukumus, deguns, iespējams, varētu viņam ieteikt, kam pievērst uzmanību, lai neuzkāptu uz tā paša grābekļa vēl trešo reizi.

* Par šo tēmu ļoti pamatīgi un interesanti rakstīts amerikānietes Mendijas Aftelas (Mandy Aftel) grāmatā Essence and Alchemy. Mendijai pieder dabīgo smaržu kompānija Aftelier perfumes un viņa apguvusi parfimēra amatu pašmācības ceļā.

Ilustrācijai izmantots fragments no Franciska gleznas “Viņa”. Ceru, ka mākslinieka kungs man to piedos.